La sostenibilitat com a valor afegit per a les empreses de l’Anoia, centra la primera jornada del cicle “Debats cap a un model econòmic sostenible”

D-Hub Òdena

En General Fecha

Sota el títol “Tendències en sostenibilitat, un valor afegit per a les empreses ” s’ha iniciat aquest dimecres el cicle Debats cap a un model econòmic sostenible que organitza l’Associació els Polígons dels Plans de la Conca d’Òdena. L’objectiu d’aquesta iniciativa és obrir un espai de debat per reflexionar a nivell empresarial com avançar cap a aquest tipus de model i fer que la Conca d’Òdena es converteixi en un referent en l’aplicació de les polítiques més sostenibles a l’empresa.

En la inauguració del cicle de debats Ramon Felip, president de l’Associació, ha determinat que l’emergència climàtica afecta a l’àmbit internacional, nacional, regional i local, i “neutralitzar-la és feina de tots, també de les empreses perquè són un actiu molt important”. En aquest sentit, Pepe Singla, d’Adequa Real Estate, empresa patrocinadora de l’acte, ha apuntat que tot i que encara queda molt camí per recórrer, “cada vegada són més les empreses que agafen el compromís de complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i un reflex d’aquesta realitat és que un 78% de les empreses espanyoles ja esmenten els ODS en els seus informes anuals”.

En la primera part del debat, Laia Puig, consultora experta en sostenibilitat corporativa a Anthesis Lavola, ha definit sostenibilitat com un concepte que va

més enllà del medi ambient: “s’ha d’entendre com un concepte holístic, com un tot, perquè una acció té un impacte sobre una altre”.

A nivell empresarial, cada sector i companyia necessita conèixer-se a ella mateixa per dissenyar la seva estratègia sostenible, en aquest sentit, la sostenibilitat a les empreses es pot integrar a través de quatre grans eixos: mediambiental, on el repte és zero emissions, una aposta ferma per les energies renovables i l’economia circular. Econòmic, amb finances sostenibles, identificació dels riscos no financers i una inversió en innovació digital. De lideratge, on imperi la transparència, les aliances i les col·laboracions, i amb un propòsit corporatiu amb valor de sostenibilitat. I social, impulsant polítiques de conciliació, d’igualtat, garantint seguretat a l’entorn de treball, i comprometent-se amb el territori i la comunitat local.

Segons la consultora experta en sostenibilitat corporativa per assolir aquestes accions cap a la sostenibilitat empresarial “és important la implicació de tots els departaments de l’organització” per així gaudir dels “múltiples beneficis que reverteixen a la pròpia empresa”, com la millora del sentiment de pertinença dels treballadors, un valor afegit de cara al consumidor, una millora del posicionament i reputació de l’empresa, i sobretot la generació de confiança.

La segona part del debat ha estat centrat en l’àmbit de l’energia fotovoltaica. Núria Rubió, delegada comercial de l’empresa POWEN, especialitzada en energia solar, ha exposat els beneficis que aporta aquest tipus d’energia que té el sol com a únic generador. “Un recurs que ja és legal i lliure de tot tipus de càrregues i està a l’abast de tothom”.

Segons Rubió cada vegada més empreses incorporen l’energia fotovoltaica com a estratègia verda en el seu model de negoci per a ser més sostenibles, estalviar en el consum, i per produir la seva pròpia energia. I és que “la llum del sol genera un 100% d’energia neta i renovable, i un cop feta la instal·lació l’estalvi és immediat”.